Danne och Anzo skrev:Jag är inte bra på räkor men om jag förstått det hela rätt så är deras 'stora styrka' att hålla rent i akvariet. Om det stämmer så är räkor inte det optimala valet att köra in ett akvarium på eftersom målet är att skita ner akvariet lite gran för att få igång bakteriekulturerna som bryter ner bajs, växtrester etc.
Efter 10 dagar kan du nog släppa i lite mer fisk dock, det du behöver göra är att hålla koll på nitrit-nivån så den inte blir för hög (det ser du på en teststicka eller i längden att fiskarna inte mår bra och t.e.x står vid ytan och/eller flämtar). Om det skulle hända så är det bara att byta 50% av vattnet varje dag tills nivåerna är under kontroll igen.
Hoppas detta var till hjälp och lycka till!
Okej tack för hjälpen! Jo räkor kanske inte är det bästa att sätta i akvariet direkt men jag kunde inte motså dom små liven i affären [|)]
Juste, jag har precis startat upp ett 20 liters kar som jag hade tänkt ska vara till yngel/kampfiskhonor osv. Ska jag stoppa i en mal och ha den i från början då eller ska jag låta det bli lite sunkigt? Jag menar yngel kanske vill ha bra kvalité på vattnet.