Det är svårt att säga hur många du kan ha, men var noga med att välja fiskar som rör sig i lite olika skikt, det är ju roligare.

Pansarmalar äter matrester och kräftdjursbaserade fodertabletter, de är köttätare och äter i naturen små kräftdjur i sanden. Så därför är det väldigt bra att komplettera pansarmalar med någon art av algätande mal, till exempel Ancistrus som är tålig och blir cirka 12 cm. (Nattaktiv, behöver grottor och extra algtabletter).

Det finns även andra algätande malar som är olika typer av Pleco, till exempel. Vissa av dessa blir väldigt stora och det är noga att man köper rätt art som inte blir för stor. Men de är väldigt fina :)

Kort sagt: Det brukar vara fint med någon stimfisk, någon färglad fisk som bildar par (till exempel ciklider), som man då kan ha två av, hane och hona.. Och eventuellt någon grupplevande fisk, av typen svärdbärare, om man tycker det är roligt.

Så att man inte köper för många fiskar med liknande levnadssätt, då konkurrerar de ju om samma platser i akvariet.

Sen tycker jag det är väääldigt fint med mycket växter. Det är växter som gör stämningen i akvariet! Så snåla inte med växterna, det är mitt tips.

Tyvärr säljer djuraffärer (utan att veta om det!) många växter som egentligen är sumpväxter och inte hör hemma i akvarium.. De brukar ha styva blad som fortsätter att ha samma form när man tar upp dem ur vattnet.

Ett undantag är Anubias, som är en väldigt tålig växt som jag tycker är bra att ha någonstans i akvariet. De har styva blad även ovanför vattnet. Det finns låga sorter av anubias som heter Anubias nana, som går att ha i förgrunden i akvariet.

Hoppas du hittar några fiskar du fastnar för :)

Själv har jag platy (liknar svärdbärare men utan svärd!), endast honor för jag tycker det är jobbigt att se när de blir jagade hela tiden. Har även ett stim med neontetror och ett ancistrus-par. I ett annat akvarium kilfläcksrasbora, pansarmalar och kuhli-ålar. Bilder på akvarierna finns på min profil. Men smaken är ju olika! Alla måste hitta sina favoriter.