Johanski skrev:Det har ingenting med co2 att göra. Co2nivån hålls konstant med en anläggning. Det jag skrev i första inlägget stämmer.
"Måste jag ha CO2 och göra stora vattenbyten för att använda PMDD!? Svar : Nej. Anledningen att man ser och hör den rekommendationen nämnas är för att den kommer från en metod för high-tech-växtakvarier. Metoden kallas för "Estimatinve Index" aka EI och går ut på att man varje vecka nollställernäringsvärdena i akvariet med ett stort vattenbyte så att man under hela veckan kan dosera nästan hur mycket gödning som helst utan risk för övergödning. Tyvärr så funkar det bara i akvarier som får CO2 och mycket ljus, och mindre bra i sällskapsakvarier utan CO2. Sällskapsakvarier utan CO2 får ofta toffsalgsproblem om man gör stora vattenbyten en gång i veckan. Ett betydligt bättre alternativ om man inte kan köra CO2 fullt ut är att köra sk "low-tech". Man gör en jordbotten och slutar i princip göra vattenbyten helt och sedan doserar man bara PMDD när växterna ser ut att behöva det (när dom blir bleka). Om du inte gillar vattenbyten och inte håller på med CO2 så är det senare alternativet i princip perfekt. (Daniel Larsson) www.defblog.se"
Sådär står det på Peter Haacks sida i alla fall. Men du tycker alltså att jag ska byta 50% i veckan?