Idag var jag i djuraffären och köpte lite finkornig sand (0.4mm - 0.8mm) jag har läst att det kan var ett problem för vissa växter, är det ett problem att ha så finkornigt eller måste jag tillbaka och skaffa en större storlek på sanden/gruset? Jag tror nog att jag kommer behöva mixa in för att jag skaffade bara 50KG sand till mitt 400L akvarium.

Så frågan är, kommer växterna trivas mindre med denna storlek av grus/sand eller borde jag skaffa tjockare?

Uppdatering:

Växterna har nu blivit planterade, blev totalt 7 växter idag. Nu är mitt nästa problem belysningen. Jag har för närvarande 2 T8 lysrörs platser in min ramp och bara en är upptagen av en T8 36W 10 000K lysrör. Jag pratade med han i affären och tydligen så behöver jag väldigt mycket mer ljus än det jag har pga att mitt akvarium är 400L stort (han sa något om 1W per liter). Kommer förmodligen byta ut lysröret jag har mot ett med mer Watt (har hittat T8 med 50W) och köpa en till så att jag har två. Andra tips på vad jag kan göra för att få bättre ljus för växterna?

Tack