defdac skrev:
Om det nu finns ett överskott är det korkat att säga att det räcker med mindre vattenbyten eftersom det isåfall skulle betyda att den som gör mindre vattenbyten kommer få stadigt ökande nivåer..

Stora vattenbyten med gödning efteråt är ett smart sätt att garantera att man aldrig får för höga näringsnivåer och att samtidigt garantera att alla näringsämnen finns under veckan.

Man kan testa att köra på samma sätt utan CO2, men får man toffsalgsproblem tror jag man hellre vill sikta på lowtech utan vattenbyten. Smidigare, enklare och växer bättre.

Vilka överskott bör man passa sig för då? Alltså vad borde jag testa för (för att kolla att allt står rätt till) om jag inte vill byta 50% i veckan. Kan man köra s.k lowtech utan jordbotten eller är det vad som krävs?
Mitt växtproblem i ett av akvarierna är att det inte växer alls och växterna faller sönder. I de andra vill jag bara spurta på det hela lite.
Som jag skrev tidigare så är det någon slags alg på den där klippan jag fick med (tog som sagt över akvariet med denna plastklippa med plastväxter på), den ser inte ut att sprida sig. Vad bör jag göra med det? http://server2.uploadit.org/files/enburk-alg.JPG

och low-tech helt utan vattenbyten. Vad tycker egentligen fiskarna om det?