Jag är nog rädd för att jag kan ha för lite erfarenhet för att svara på det, men det tycks mig inte omöjligt. Ju mer ljus de får desto mer näring behöver de för att underhålla fotosyntesen. Nu har du ju ett nystartat akvarium, så jag tror att du får vara beredd på lite "trial-and-error" ett tag framöver. Dina växter kanske bara inte vant sig än.
Var det detta du köpte? Hagen har en typ av rör som heter "Aqua glo" (inget w på slutet):
http://www.hagen.com/usa/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=112&PROD_ID=01015860020101
Lumen= Ljusflöde, det ljus som strålar ut från ett objekt.
Lux= Ljusstyrka (lumen/m^2), det ljus som träffar en punkt.
Ljusfärg= Hur "vitt" vi uppfattar att ett ljus är. Mäts i Kelvingrader. Har också med hur ljuset fördelar sig över det elektromagnetiska spektrumet 380-780 nanometer (det sk "synliga ljuset"), men är egentligen bara sant om det gäller en temperaturstrålare såsom glödlampor och halogenlampor (INTE metallhalogen!). De har en jämn spektral fördelning, dvs de sänder ut strålning från hela spektrumet, precis som solen. En urladdningslampa (i princip resten av de nu existerande ljuskällorna) sänder ut ett sk. korrelaterat spektrum. Det SER kanske vitt ut, men det är egenligen bara ett fåtal våglängder som sänds ut. Tillsammans skapar de effekten av ett "vitt" ljus. Jämför med en TV, exempelvis. Den har tre färger; rött, grönt och blått. Tillsammans kan de visa "vitt". Ju högre Kelvin, desto "blåare" ljus.
Lite grov skala från "en bok om belysning" av Lars Starby, sid 97.
2000K= Högtrycksnatrium
2500K= Glödlampa
3000K= "Varmvita" lysrör, hemlysrör
3300K= Halogenlampor
4000K= "Vita" lysrör
5000-6500= "Dagsljus/kallvitt" ljus. Ungefär som ljuset en solig sommardag.
6000-6500= Solen
10000= En riktigt kall vinterdag, med marken täckt av snö.
20000= "samma blå färg som en norrhimmel".
Färgåtergivning (på engelska "Color rendering index", CRI)= Ju färre färgavvikelser man uppfattar att en urladdningslampa har, desto bättre färgåtergivning har den. Glödlampor, solen och andra temperaturstrålare har alltid Ra 100, därför nämns det sällan om dessa.
Nattetid= den tid då jag egentligen ska sova för att kunna svara förståeligt en annan dag istället. ;) Hoppas att du får ut något vettigt av det ovanstående. Jag tror jag är för trött för det iaf... ;P
Natti (eller go'morron, välj det som passar er bäst) alla!