Man behöver inte ge mollys algtabletter, enligt mig. De brukar noppa i sig alger senare när man fått lite sådana. Särskilt nu i början är det sämre att ge tablatter för det kommer hamna matrester i sanden som smutsar ner. Så ge bara flytande mat (flingor eller liknande) som de kan äta upp direkt på några sekunder utan att några rester hamnar någonstans. Sen är det ju så att ju mer de äter desto mer bajsar de, så nedbrytning av bajset kräver också mer nyttobakterier i filtret.
Senare när akvariet är igång, och du har bottenlevande fiskar som kan äta upp rester av all mat som blir kvar, så är det en annan sak.
Pansarmalar äter självklart upp rester av algtabletter också, det är bara att deras huvudföda helst ska vara kött(alltså fisk)-baserad.
De fiskar du nämner låter bra. Det tar ju ett tag att bygga upp den populationen och se att den mår bra på lång sikt. Senare när allt det där är igång och fiskarna mått bra några månader så kan du ju känna efter om du tycker det finns plats för mer. Så att man tar ett steg i taget menar jag, när man vet hur det funkar med alla de fiskar du tänkt att skaffa först.
Men jag är fortfarande osäker på kombinationen skalarer + gurami. Kanske starta en ny tråd om detta och få svar om det? Har aldrig haft dessa fiskar själv.
Men det ligger ju längre fram i tiden :) Efter att det gått nån månad senare och akvariet verkar bra, så tycker jag det är smart att skaffa pansarmalar härnäst, eftersom de sen kan äta upp eventuella matrester som hamnar på botten :)
Ja pytteliten matning + nitrivec borde fungera bra. Ser fiskarna pigga ut är det nog ingen fara. Om nitritnivån skulle öka mycket och du ser att fiskarna börjar bli hängiga, så starta en ny tråd där du beskriver just nitrit-problemet och hur du har matat hittills, så kommer du få fler svar än vad jag kan ge.. Jag har aldrig haft skadliga problem med nitrit vad jag vet.