Ythinnan har varit helt borta på halva akvariet och mycket lite kvar på andra halvan (där jag nu lyckats få till något mer rörelse på ytan).

Det är ju en förbättring, men om du inte får till rörelse på hela ytan låter det som det är lite klent flås i pumpen. Har du något utöver ytterfiltret som du kan skjutsa runt vattnet med är det bra.

Jag tänkte på ljuset, men samtidigt har jag antagit att koldioxiden behövts just för att jag haft för mycket ljus pga ljus utifrån på akvariet, och då borde väl inte ljusbrist vara boven? Eller behöver växterna kanske ännu mer ljus nu när de får koldioxid? Skulle växterna må bättre om jag minskade på koldioxidtillförseln så att det blev en bättre balans mellan ljus och koldioxid?

Ja det skulle kunna vara för lite ljus. När jag hade större akvarium och en lysrörsballast gick sönder så jag hade 2/3-delar av den ljusmängd som akvariet funkade bra med så stannade det mesta.

Koldioxiden gör dock att växter klara sig med relativt sett mindre ljus än dom skulle utan CO2, så det blir inte bättre med mindre CO2. Lagom är bäst, dvs inte så mycket så att du riskerar fisk men så att växter börjar bubbla. Har man ett äldre akvarium med mycket växter och rötter så kan det finnas nedbrytningsprocesser som tar syre så att man aldrig får till bubblet. Det är bra om man kan försöka hålla borta från så mycket mulm man kan i akvariet genom att vifta ur så mycket bös man kan från buskage och ta bort gamla ruttnande växter osv. Förruttnelseprocesser går även snabbare med bra cirkulation och minimerar syredippar som Cyano verkar gilla.

Jag skulle satsa allt på att försöka få så bra flöde genom hela akvariet som möjligt dels för att få jämna och fina syrenivåer överallt men även för att få bort ytan helt, då släpper den igenom mer ljus också. Var inte främmande för att scape:a om i akvariet om innehållet i akvariet stoppar upp flödet för mycket.

Om cyanon verkar stanna av lite i tillväxten jämfört med tidigare skulle jag personligen ge den nådastöten med GeneralTonic.

Jag märker att pumpen liksom rapar ut koldioxidbubblor stötvis, den kommer inte ut på det jämna vis den gjorde med tornadon. Den för också mer liv än tidigare. Betyder detta att systemet inte riktigt fungerar tillfredsställande?

Det stämmer, så ska det göra. Det kan bli uppbyggnad av "restgas" som inte nödvändigtvis är CO2 (mycker syre t ex som är svårupplöst i vatten i förhållande till CO2). Men filtret ska inte rapa för ofta, typ en gång i minuten. Mitt rapar till var 15-30 minut ungefär, men jag har inte klockat det.

Rapar det för ofta har kör man för mycket CO2 i förhållande vad filtret orkar med att lösa upp.