Mint första kar (100l) fick jag av en bekant för att denna inte sköte om det ordentligt. De mesta var dött i karet men en ancistrusmal var vid liv. Hade läst i en feng-shui bok att guldfiskar var bra och att man skulle ha ett visst antal (7 eller 9 st minns inte så noga). I min okunskap trodde jag att guldfiskar är små och söta och kan bo i skålar så det skulle bli rena lyxen hos mig. Glad i hågen gick jag till djuraffären och shoppade in guldfiskar, lite växter samt något väldigt bra foder för snabbväxande dammfisk som affärsbiträdet rekommenderade.
Hemma planterade jag växterna fyllde på vatten samt fiskarna. Jag hade tur alla innevånare i akvariet överlevde den mer än dramatiska uppstarten, måste ha berott på ett väl inkört filter. Självklart åt fiskarna upp alla växter. Efter några månader hade mina söta små guldfiskar vuxit till sig ordentligt dvs de var alldeles för stora för att simma omkring i ett 100l kar. Skänkte fiskarna till en bekant som har dammfisk samt spritade in fisk som ett monument över min dumhet.