Jag har haft några olika snäcklekare och den du ska skaffa är de jag gillat bäst. Min dominanta hanne var dock rätt frän i humöret och jagade alla (honor och hanar) in i stenrösena i början. Efter ett tag fick en hona komma ut och skapa ett litet revir i det "öppna" i en snäcka och efter ett tag tog ytterliggare en hona ett litet revir (snäcka) dock efter den längsta fiskfajt jag sett med den första honan, munbrottning länge!
Fick mina från olika håll så åldersskillnaden (storleken) kan ha bidragit till att honorna hade svårt att svara upp mot honom i början, döpte han till "Aggro" och han var ingen gentleman direkt.
Multisar/simillis är ju kolonibyggare alltså massvis av snäckor samlat. Ocellatus funkar bättre med snäckorna mer utspridda kanske 20+ cm från varandra men de kommer att möblera om det som de vill ändå dock. Detta kan motverka att den dominanta tar sin/sina snäckor och gräver över resten. Detta kommer du få koll på rätt snabbt när du haft dem ett tag.
Vill förtydliga att jag rekommenderar dessa om ovan uppfattas annorlunda.
Rackans kul är de när de fräser fram i sanden!
Hittade två gamla filmer på lek och yngel om intresse finns...
" target="_blank">
" target="_blank">
Tjena Broddan! Härligt med lite feedback och info! Jag har länge funderat på att skaffa snäcklekare just pga deras betéende intresserar mig. Den gula Ocellatusen lockade mest pga dess färger.
Först tänkte jag enbart ha ett akvarie med snäcklekare med tänkte som sagt prova med 2 till sorter från Tanganyika.