Azur skrev:
Jag har inte haft några Crenicichla, men jag har sett Crenicichla wallacii, en nära släkting till regani, och det är bland de aggressivaste fiskar jag nånsin sett. Det var en grupp om fyra som gick i ett 400-liters akvarium och utfodrades med guppy; man såg bara den dominanta fisken, alla andra fiskar fick rå-däng så fort dom kom fram ur sina gömställen. Små guppy-hanar försvann direkt, stora guppy-honor klarade sig rätt länge, men till slut demonterade Crenicichlorna dem också.

De är inte så där väldigt små heller, blir runt 15 cm, dvs betydligt större än en palettciklid.

Jag har pratat med andra som haft dvärggäddor, och de anser inte att de är extremt aggressiva, så eventuellt var den grupp jag såg ovanligt elak. Jag har också haft ett par arter av Teleocichla (lite mer avlägsna släktingar) och de var inte värre än genomsnittliga tanganyika-ciklider i aggressivitet, dvs lite elakare än paletter.

Kan det ha haft oxå en stor betydelse på att du hade en grupp på 4 individer som gjorde att en vart oerhört dominant av sig??
Jag har inte tänkt ha mer än 1 hane och 1 hona i mitt kar.