Hej! Fiskarsson :)

Vad roligt att ni köpte en öronål! :) De är super söta och jag hoppas att ni vet att de blir rätt så stora. Den såg väldigt stor ut på youtube filmen. Hur lång är den?
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=380&SOK=1

Bli inte ledsna om t.ex. tetror börjar försvinna, kan vara Öronålen som blivit hungrig ;)
Nu är det extra viktigt att ni har många gömställen så att öronålen kan gömma sig och känna sig trygg men oxå att andra fiskar ska kunna ta skydd om den blir lite hungrig ;)

Ditt nya stimm Fembandsbarb [COLOR=#0066cc]Puntius pentazona[/COLOR] heter de 10 nya stimmet. De är en av de snälla barberna :) tur för er ;) Annars hade era guldfiskar inte haft de fina långa stjärtfenorna kvar.

Ancistrus guld är väldigt fina och de är roliga att titta på :) Hur många ancistrus (malar) har ni nu?

ang förslag till att köpa ett stimm med siameser. Vill att ni ska veta att siameser är jätte duktiga med att städa och äta alger när de är små, de håller på som dårar och rensar. När de kommer upp till 8-10cm blir de lata och dessa siameser blir upp till 14cm! och när de är i vuxen storlek ligger de mest och slappar på en sten eller på botten och äter inget än foder man matar med. Då tycker jag ni ska satsa på snäckor istället.

Bra gjort att ni köpt snäckor!! köp på er ett par st till och så blir det snart ett helt gäng! De är duktiga på att städa och att äta upp både fiskbajs och matrester som blir över :) Och så kan de föröka sig när de väl sätter igång :)

Växttips: Hur man vet att en växt inte är vattenväxt : Man håller den ovanför vattenytan och står den upp så är det inte en vattenväxt!
Alla vattenväxter sjunker ihop. Jag gjorde misstaget och köpte sumpväxter till mitt 225l och efter 1 vecka förmultnade ALLT. Det bästa stället för en sumpväxt (som de heter) är i ett terrarium eller i en kruka på fönsterbrädan :)

Anubis är en trevlig växt som trivs i de flesta karen :) De kan man sätta fast på rötter. Brukar få snygga vita blommor när de trivs som bäst. Rekomenderar varmt!
De enda växterna som är vattenväxter och som står upp när man tar de över vattenytan :)

Ingen har sagt att greniga rötter är billig. Kika efter fiskaffärer, där brukar de vara lite billigare :) och säljas st vis och inte kilo vis. De greniga rötterna brukar vara svindyra! så håll utkik eller köp rötter som ni bygger på andra rötter eller stenar med, så det blir lite på höjden :)

Det börjar ta sig i ert kar!! Mer växter och gömställen :)

Gillade videoklippen :)