Simpy92 skrev:
Bra parallell! Har sedan ett år tillbaka blivit tilldelat uppgiften (av morsan) att tvätta min och farsans toalett varje vecka.. Men för att dra en kort summering, som jag gärna vill ha godkänd, så borde det bli något i denna stilen:

¤ Ett mindre vattenbyte varje vecka á 30%

¤ Vid vattenbyte tillsätter jag 2 tsk salt, precis som han sa?

¤ Vid vattenbyte tillsätter jag även preparat som gör "vanligt" vatten till akvarie vatten.

¤ Vid vattenbyte använder jag en slamhävert och "städar" iordning lite.

Några andra preparat som ni anser är nödvändiga?

Tackar så hjärtligt för era svar! Det är verkligen jätte schysst!:)

¤ Ett mindre vattenbyte varje vecka á 30% =Bra.
¤ Vid vattenbyte tillsätter jag 2 tsk salt, precis som han sa? =Ifall du misstänker att något inte stämmer, tex. om någon fisk skadat sig för att minska risken att utveckla svamp. Någon gång ibland kan det vara bra att tillsätta salt för att minska eventuell stress men det behövs inte hela tiden. Om du ska ge bort fisk så är risken större att de får problem om de slussas i ett ickesaltat kar.
¤ Vid vattenbyte tillsätter jag även preparat som gör "vanligt" vatten till akvarie vatten. =Behövs heller inte om du inte misstänker att vattnet innehåller skadliga mängder gifter. Börjar fiskar bete sig konstigt direkt efter ett vattenbyte kan det dock vara lämpligt att skvätta i lite. De flesta kommuner har ett alldeles utmärkt vatten för våra fiskar utan att behöva ha i detta medel.
¤ Vid vattenbyte använder jag en slamhävert och "städar" iordning lite. =Vid behov. Inget som måste göras vid varje vattenbyte.