Hej

Två grejer oroar mig lite, roten som du klämt in under mittstaget. Jag är lite nervös över sånt, spänningar och glas är ingen bra kombination. Tycker du ska lyfta ut den och lägga den i en balja av något slag, du bör få ned den helt under vatten och lägga en tung sten på den, annars kan det ta evigheter innan den sjunker.
Det är också trist att ha den flytande efter som det helt enkelt ser bedrövligt ut. :)

Den andra grejen är att jag tycker det ser ut som om du har helt fel balans på växtsidan. Köp en massa stängelväxter och kläm ned. Du måste ha mycket snabbväxande växter i början, en stor del av dessa kan du ta bort när du fått igång det hela, dom brukar inte kosta så mycket och ska växa så att det knakar.
Grejen är att det är dom som ska växa istället för algerna. Risken med dom växter du har nu är att du gödslar och det finns inga växter som vill ha gödningen och då kommer algerna som ett brev på posten.
Reservation för att jag missbedömt växtarterna, men jag tycker det ser ut som att det inte finns några riktigt snabbväxande.

Mvh UB