Tack Erik Å. för ett väldigt bra svar. Jag är rätt grön när det gäller akvariehobby så jag tänker ta det lite försiktigt med experimenterandet. Men jag ska defenitivt fundera mer på artsammansättning och vilka miljökrav olika arter har.
Mina malar är antagligen de som kallas Ancistrus sp. nr 3 (den vanliga sorten). Min känsla är att de trivs bra i akvariet. Det enda problem de orsakar är att de bökar upp nålsäven, som inte riktigt hunnit rota sig. Så jag kommer troligen att flytta på dom av den anledningen.
Pansarmal kan ju gå upp till ytan och hämta luft (vilket de gör i mitt andra akvarium som har ganska stor cirkulation). Jag skulle gissa att de är väl anpassade till lugnare vatten?
Mina kampfiskar är de vanliga B. splendens. Det blev inte så lyckat som jag först tänkt mig. Honan är en fin och ganska nyfiken fisk som är kul att titta på. Men hon bet sönder hanens fenor, och bet pansarmalarna i huvudet så de fick fula sår. Hon gillar att jaga guppyyngel i tät vegetation, vilket är kul att titta på. Men när jag satte in en liten "yngelbalja" (eller vad det nu kan heta) för att spara några, verkade det som om hon bildade ett litet revir under plastlådan och började terrorisera alla invånare i sällskaps akvariet. Därför får hon nu leva i celibat med Ancistrusmalarna ;)
Jag har inte riktigt gett upp tanken på att försöka para kampfiskarna. Men nästa gång ska jag defenetivt följa Westers råd att införskaffa någon snällare och mindre avlad Betta-art.
Tackar även för tipsen angående långsamma pumpar. Ska kolla upp dem. Får väl se om jag törs prova utan pump så småningom :p