Saturnus80 skrev:
Läste i en tråd här på zoopet som kan förklara ditt problem.

Om du har heltäckande täckglas så ventileras inte koldioxiden bort och lägger sig som ett täcke över vattenytan och cirkulationen kan inte dra ner något syre i karet, så när ljuset släcks och växterna behöver syre tar det helt enkelt slut och fiskarna "drunknar". Prova att ta bort en bit täckglas eller kör med luftpump på natten.

Jag har täckglas ja, men i tre hörnor är glaset format på så vis att det är små "hål" där liksom. Det kanske inte räcker för att koldioxiden ska försvinna?

Grottbert skrev:
Är det Rådasands blästersilikat du köpte, i såfall är jag avundsjuk. Jag fick köpa 30kg för 200kr... :( Visst var den mycket tyngre än vad den såg ut, bar den från bilen och hem (200 meter) på axeln och var helt slut när jag kom fram. Ser ut som det väger typ 15kg så man får sig en överraskning.

Angående ditt fiskproblem. Det kan inte vara någon typ av ammoniumspik eller liknande? Det är väl förstadiet innan deet bryts ner till No2? Vad jag förstår driver det omkring lite runt botten och kan komma upp i drivor(tyngre än vatten).

Någon får gärna rätta mig om jag har fel men kan ju vara värt att kolla upp.

Annars kan det vara som Daniel sa att dom inte får tillräckligt med syre med.

Japp, det är rådasand blästersilikat, 30kg 0.2-1.5mm. 90 kronor. Så det verkar som om jag fick tag på det ganska billigt. Och jo, den var rätt tung. Säcken fick plats i ryggsäcken så jag tog hem det så, blev sängliggande en helg. Men som sagt, fint blev det. :]

Jag tvekar på att det är syrebrist det handlar om. Pumpen som sitter i drar runt vattnet såpass mycket att växternas blad "böjer" sig för strömmen. Ytrörelsen är väldigt stark den också. Det kan ju vara så enkelt att fisken helt enkelt inte trivts i såpass strömt vatten.

Jag får kolla upp ammoniumhalten.