ansjo skrev:
På det första karet finns inte mycket att tillägga, kanonfint:D!

Å, tackar! [:o]

ansjo skrev:
Det andra karet kan jag säga ett par saker. Först är det tyvärr inte Vitfenad rosentetra du har utan det är vanlig rosentetra.

Hm, jag är rätt säker på att det stod vitfenad på karet i affären men om jag jämför lite bilder så har du förstås rätt :) Det förklarar ju även priset (10 st för 170 kr). Men det gör inget, jag gillar dem ändå. :D

ansjo skrev:
Slangen finns inte så mycket att göra åt om du inte har växter som kan dölja den såsom Vallisneria eller tex Limnophila sessiflora. Eller så kan du faktiskt kapa av den så det bara är en kort slangbit för att kunna fästa strilröret mot pumpen.

Ska testa det, det är fler som har kommit med den idén :d

ansjo skrev:
Att du har bös i vattnet beror troligen på att det är för dålig kapacitet på din pump, kanske ett byte framöver skulle funka. Så länge blir det nog bara att gilla läget då en finare filtermatta inte gör saken så mycket bättre.

Den är ju bara till för kar upp till 215 liter så det är ju i underkant. Men han i affären (jo tack, jag vet hur mycket man ska lita på dem ;)) sa att det skulle funka :) Bra att veta att det inte hjälper att byta filtermatta så slipper jag testa!

ansjo skrev:
Snäckan är en Physa, gör en sökning så får du mååånga svar:).

Ja det var det förstås! Trevliga små krabater men det är deras fel att strilrörsslangen syns så bra, till för ett litet tag sedan var den vackert grön av alger :d

Hälsningar
Jennifer