ansjo skrev:Ah. Nu ska jag inte måla fan på väggen, men det har varit lite problem med en del gurami den senaste tiden.
Zoobutiken köpte in i två omgångar VF Mosaikgurami som fick små vita halvt genomskinliga fläckar på fenorna som blev värre. Medicinerade dessa fiskar med ett par olika sorters medicin, utan att det blev bättre varpå de började dö en efter en. Konstigt nog var det bara Mosaikuramina i karet som drabbades och de övriga fiskar var friska hela tiden.
Nu säger jag inte att det är detta dina fiskar fått, och jag hoppas det inte heller eftersom prognosen är lite sämre än vad man vill höra...
Vad du ska göra nu är nog mer att vänta och se om det blir värre, det kan som du sa ha vänt redan!
Oj oj!
Var på min akvariebutik igår och tänkte köpa ett par mosaikguramisar. Hade varit där tidigare där de inte funnits så många men idag var akvariet fullt med nya små fina fiskar. Precis innan hon skulle plocka upp åt mig såg jag två fiskar med prickar,utåtstående och typ genomskinliga. på underfenan. De såg inte så trevligt ut och misstänkte genast parasit eller någon annan sjukdom.
Hon plocka upp den och såg med att allt inte stämde rätt till. Hon förstod mitt beslut att det var dumt att chansa. Hon sa att eftersom de kör uvc filter så smittas inte de andra fiskarna i alla de andra akvarierna utan sjukdommar är oftas begränsat till ett. Men jag bestämde mig ändå att väna till ett senare tillfälle.
Undra om dessa också var VF ansjo... och tror du det kan vara samma sjukdom som du prata om?