[QUOTE="Kjell"]Fattar uppriktigt sagt inte vad ni är ute efter - kan bara fatta det som så att vi i Sverige (t.ex.) kan totalt skita i miljön eftersom vi bor i ett stort land med få människor medan människor i tättbefolkade länder måste skära ner på CO2-förbrukningen. Det är OK om vi i Sverige förbrukar 10 ton per år, men det är fel om också en holländare gör det, eller om en kines förbrukar 3 ton (obs bara påhittade siffror).[/QUOTE]
Nej, det menar jag inte alls... jag menar precis tvärtom, du får läsa vad jag skrivit mer noggrant så förstår du att jag menar att vi måste ta ett större ansvar än U-länder eller tom. Kina.
[QUOTE="Kjell"]Det blir ju i alla fall konsekvensen av resonemanget att det är landytan som bestämmer förbrukningen och inte antalet människor.[/QUOTE]
Det var bara ett exempel på att vi borde räkna annorlunda och ej på befolkningsmängden. Exempel; Sverige flyttar all sin smutsiga tillverkning och skiter totalt i miljön i Kina eftersom det blir så betydligt mycket billigare att producera och utnyttja den billiga arbetskraften där, Kina har stor befolkning och Sverige har en liten befolkning... i ditt fall så lägger vi alltså svensk skit på kineserna, och jag tycker att den skiten är vår.

[QUOTE="Kjell"]Innovativt sätt att skita i miljön, så att man inte behöver bry sig själv. Detta är väl det stora problemet idag - alla bara skyller på någon annan och så gör ingen något och miljön går åt helskotta.
[/QUOTE]
Ja, och värre var det förr.

Annars så sammanfattade du "världsbäst" ganska bra, det är så andra länder ser på oss i de rika länderna. Och därför håller jag inte med Azur om att det inte handlar om rättvisa.

Mvh Janne