Kom ihåg att en högre fart på vattnet ger en bättre syresättning vilket i sin tur borgar för en bättre bakterietillväxt med mindre risk för döda zoner med anaerob bakterietillväxt som följd.

Att just 2252 fungerar så pass bra som det gör skulle jag tro beror på det enkla faktum att det dels är ett kraftfullt innerfilter men framför allt att dess konstruktion med lagom mycket motstånd gör att den höga genomströmmningen håller större delen av filtermediet väl syresatt och fritt från mulm och exkrementer, det finns bla en adapter samt extrakassetter till 2252 där den bla kan användas i dammar och även om detta verkar fungera så är jag tveksam då genomströmmningen minskar markant.

Att sen jämföra innerfilter och ytterfilter är i mitt tycke lite som att hävda att äpplen är godare än päron, dock har fx5 25 liter stående filtermatta och plats för ytterligare 6 liter valfritt media, tyvärr presterar fluvalen inte i närheten av dom utlovade 3 500 liter per timme utan har i test bara nått upp till under 60% av sin utlovade kapacitet.