Joppan4ever skrev:Tjaa I helgen byter jag från malawi till fiskar från S.A så nu vill jag fråga er om kakadua för det är tänkt att jag ska skaffa:d
Fråga.1 Kan man ha bara 2 kakadua och 2 av en annan dvärg ciklid eller behöver de vara flera? ops har ett 220 L som de ska gå i.
Fråga.2 Om de nu leker kommer de försvara ynglena eller kommer dom äta upp dom eller bara lämna dom?
Fråga.3 Vilka tetror skulle passa till dem och är det nån jag bör undvika..
Fråga.4 Hur kommer deras betende att vara och kommer allt att funka? Har även tänkt att skaffa kanske diskus eller nått annat längre fram!
Fråga.5 Tips på nån snygg pansarmal:D
tack för svar Mvh joppan
Jag har ett 70L där det går 1 hane och 2 honor. Mkt mkt växter i karet.
Man märker när det är lek på gång att 70L är väldigt tight (de ska flyttas till 180L inom en snar framtid) för två honor. Jag tycker mina honor är mer aggressiva än två hanar.
Min ena hona (coco) hon har yngel, har fått flera kullar, varje gång har ynglerna icke överlevt. Denna kull fick leva till vecka 2. Vet inte vem det är som äter upp ynglerna men jag misstänker att det är kakadua honan och hanen.
Vill man ha yngel på kakadua som överlever bör man separera ynglerna.
Börja du med 1 hane och 2 honor så du kan se hur de beteer sig. De kan bli mkt revidhävdande.
För att svar på dina frågor
1. Det går att ha kakduor med andra dvärgciklider. Jag hade i 310L Ap. Borelli och det gick inte, för borelli är mkt veka jämfört med kakaduor.
Vet inte om det är fler som har olika dvärgciklider.
2. Kakdua hanen är inte med och försvarar sina yngel. Det är honan som gör all jobb och hon försvarar riktigt bra.
3. undvik tetror som blir större än kakaduorna. Jag har rasboras i mitt 70L 4 st och 2 gaffelstjärtar. De ger sig inte på ynglerna.
4.Vet inte om man kan ha discus tilsammans med kakaduor, jag vet att kakaduor vill ha kallare vatten än discus.
5.snygga pansarmalar är Adolfi och Venesuela :) men de är dyra!