C.Ciklid skrev:
Fluval FX5 är ett jäkligt bra filter iom. stor volym, ställbara munstycken, automatisk luftning m.m. Se bara till att inte "dutta" kontakten i elutaget för då kan kretskorten få lite spel.

Bara ett litet tillägg så du är medveten om det. Skalarer kan i större storlek äta upp neontetrorna. Praktbotior tycker om strömt, så kanske rikta ett utblås ner mot bottnen.

//Camilla

Ja, filtret verkar ordentligt. Ska tänka på att inte dutta för det finns ju ingen on/off-knapp utan enbart stickkontakt.

Hade iofs. tänkt ha kardinaler men kanske är samma sak med dem med. Men blir att köpa små scalarer (läs som en femkrona) så hoppas att tetrorna hinner bulka upp sig lite :P Praktbotior gillar jag verkligen så ska prova mig fram med utblåsen.

[QUOTE=Broddan]Riktigt stiligt hörnkar!

Står det vid ett söder fönster? För mycket direkt solsken brukar ge alger en stor fördel men brukar fungera om det bara är en kortare del av dagen.

Cirkulation finns det många teorier om. Här på zoopet brukar de säga minst 4-5 * volymen per timme, vid malawi/tanganyika 5-uppåt * volymen per timme.

Jag kör med bra mycket mindre cirkulation i ett kar med fungerande växtmassa, orkar dock inte lägga ut om detta då det ofta blir lite ramaskri här då[:o]
Kan rekommendera boken "System för fascinerande akvarium" gjord av tyska Dennerle i detta ämne.

Men mest tycker jag man får prova sig fram själv till det man tycker fungerar vilket ger mycket lärdomar i kombination med böcker och forum som detta.

Du ser ut att ha en bra grund att utgå ifrån möjligen skulle du investera i ytterliggare mer växter redan från start. Blir säkert kanon bra.[/QUOTE]

Tack!

Nej, fönstret vätter mot öster men tänkte ha en städpatrull på ca 40 individer fördelade på kanske 4-5 arter. Hoppas att det i kombination med det strora filtret kommer göra att jag typ endast behöver byta vatten en gång i månaden och rengöra filtret/gruset ett par gånger per år men får se om den "drömmen" slår in, hehe!

Ska prova mig fram med cirkulationen och dess riktningar, testa o se lite vad som verkar funkar helt enkelt.

I affären var försäljaren inne på att jag skulle köpa ett femtiotal växter direkt ur kartong, ouppackade, men jag sa ifrån då jag tycker det verkar lite väl. Tanken är att jag ska köpa till några stycken bara och sedan kunna ta skott och dela av växter och fylla karet på så sätt. Se vilka växter som trivs och köra på dessa.

Nu till en annan fråga, behöver ju skicka in ett par testpiloter om ca ett par veckor, då har karet stått i knappt en månad. Av ovan nämnda arter, vilka och hur många ska/bör premiärsimma trekanten?! :p