Johanski skrev:Dvärgkulfisken är Carinotetraodon travancoricus, den är sötvattenslevande.
Den med röda ögon, irrubesco som vi pratade om tidigare, är även den sötvattenslevande.
Jag har ingen erfarenhet av att hålla Colomesus asellus, men personligen skulle jag avstå från att hålla någon kulfisk överhuvudtaget med andra fiskar, de har potential att skada och eventuellt döda andra fiskar ifall de så känner för.
I handeln tror jag Lorteti är vanligare den kallas också red eyed puffer. Irrubescos kallas väl red tailedpuffer? Dock har även den röda ögon.
http://www.fishlore.com/aquariummagazine/sept09/redeyepuffer/male-redeyepuffer-lg.jpg
Jag har haft Lorteti med Riddargoby och det har gått utmärkt, ingen jakt inga skador. Gobyn är riktigt kaxig och står upp mot kulan. Helt obrydd spänner den upp sig mitt framför Lortetin som förbryllad letar sig vidare. Min Gobys har också lekt ett antal gånger i samma vatten som Lortetin. Nu har de dock gått skilda vägar jag har flyttat Lortetin till ett annat kar.