defdac skrev:Det där är någon form av makrobrist (kalium och kväve gissar jag). Anledningen till att du får dessa är att EasyLifes gödningar inte innehåller annat än vissa spårämnen. Du behöver kväve, kalium och fosfor (NPK).. PMDD råkar innehåller perfekta nivåer av dessa, tillskillnad från EasyLifes gödnigar..
Audion, har du 0,5 mg/L järn bör du göra vattenbyte. Annars borde både fiskar och växter snart börja uppvisa toxicitetssymptom. Rekommenderad nivå är 0,1 mg/L. Jag vet dock att vissa testtillverkare nämner 0,5 mg/L järn som en "bra" nivå, men enda anledningen som jag ser det att dom lägger sig på så hög nivå är att 1) deras tester klarar inte högre upplösning och 2) dom vill sälja järngödning.
Ajj faan. Får se hur fiskarna klarar sig då. Verkar dock fortfarande vara pigga. Vad rekommenderar du för vattentest då? Jag köpte "SERA Fe" test och där står det att bra järnvärden ska ligga på 0.5-1mg/l och att man ska göra delvattenbyte om man ligger över det och att man ska öka järnhalten om man ligger under det?!? Hur vet man vilket märke som ljuger då?