Gôtt att ynglen har "hittat hem" så att säga!
Det du skriver konfirmerar någonstans de tankar jag hade kring detta, dels fiskarnas naturliga teckning och den miljö de vistas i. Jag hade i och för sig ett par som var homogent röda (finns en jädra massa bilder och filmer på dom i mina tidiga trådar) och deras yngel "fastnade" alltid direkt på kropparna. Det par som lyckades bäst dock, var mer naturligt färgade.
Intressant att studera är också föräldrarnas subtila rörelser, alltså de där karaktäristiska fenrycken de gör, speciellt när föräldrarna byter yngelvårdandet mellan sig - det ser ju för jädra fränt ut när hela svärmen, som på en given signal helt plötsligt byter förälder och simmar över till den andra. Jag har suttit och kollat på detta noga och det är klart en kombination av färger, mönster och speciella kroppssignaler, ofta i form av de där små "rycken".
Jaja, nog om detta - kul att ynglen äntligen har fattat galoppen. Man blir ju topp tunnor sugen på Discus igen när man ser dina, men det får nog vänta till ett bättre tillfälle!