tummen skrev:
Ditt stora problem verkar dels vara brist på gömställen, men det man ofta inte tänker på är att kardinaler först (när de är små) inte utgör ett hot mot yngel, men plötsligt så är de riktiga yngelglufsare, ta bort kardinaltetrorna så skall du få se att fler yngel överlever! Alternativet om man ändå vill behålla kardinaltetrorna är att ha mycket javamossa nere på botten, täta växtsnår som når upp till ytan och sedan också tätt med ytväxter. Då KAN en del yngel överleva. Lycka till!

Brist på gömställen tror jag inte det är - hela karet är i princip igenväxt med windelöw, javamossa, limnophilia sessiliflora och vallisneria, plus några andra växter. Kardinalerna har alltid varit vuxna, de har jag övertagit från nån annan. Jag tror nog ändå jag satsar en slant på att det är platyna som simmar med öppna gap efter de födande mammorna... :) Jag vill ju inte att alltför många yngel ska överleva, då lär det ju snart bli överfullt i karet, men nåt enstaka nån gång är ju lite kul. Få se hur det går med de här fyra, än så länge verkar de helt nöjda i sin egen lilla djungel :d

Hälsningar
Jennifer