Kjell Fohrman skrev:Så även om också jag tycker att en del arter har gått för långt så har jag svårt att se hur man skulle kunna sätta en gräns.
Ett större problem tycker väl jag i så fall istället är sådant som att folk har fiskar som blir för stora eller vansköter sina fiskar.
Givetvis är det svårt att dra en tydlig gräns.
Jag såg t ex häromdagen några youtube-klipp som någon länkat från plantswap. Dessa visade då just slöjstjärtar modell "golfboll" m fl. Enligt min mening ett tydligt övertramp då djuret uppenbarligen avsiktligt invalidiserats.
För att jämföra med alla stackars inavlade guppies som föds med allehanda deformationer kan ju detta vara svårt att undvika. Här är ju invalidiseringen inte avsiktlig utan en följd av djurets starka fortplantningsinstinkt.
Så visst tycker jag det finns en del gränser som inte bör överskridas. Tolkning av lagen är det vi har jurister till. Djurhållningsbiten är väl redan reglerad i lagen så där är det ju mer en fråga om att se till att den efterlevs. Frågan är om det ens finns liknande lagar kring avel som bedrivs på bekostnad av djurets hälsa.