Kjell Fohrman skrev:Och varför skulle den göra det - jo för att du tycker så. Rent krasst så rör sig en vanlig guldfisk betydligt mer än en "golfboll" samtidigt som den blir större och den behöver därför ha ett klart större akvarium än golfbollen.
Jag ser inte golfbollar och liknande som ett problem att bry sin nämvärt om - oerhört mycket viktigare är att många fiskar sköts dåligt, att de hålls i för små akvarier etc.
En golfboll hade nog hellre kunnat röra sig, oavsett akvariets storlek. En golfboll är ju värdelös på att ta sig framåt vare sig akvariet är 100 liter eller 1000 liter, en vanlig guldfisk kan man ju åtminstone ge möjligheten att få större utrymme. Och golfbollens oförmåga att röra sig kan ju förleda folk att tro att den klarar sig med små akvarier, vilket den inte gör, eftersom den är en guldfisk, och blir därmed stor även den. Se´n att den mest flyter omkring som en badboll är en annan sak, men det gör den oavsett hur mycket utrymme den får. Att en fisk självklart helst hade velat vara ute i naturen (kanske inte en golfboll eftersom den hade dött på två röda) ger oss inte rätten att ta bort deras förmåga att röra sig normalt. Den där människan i den lilla cellen jag pratade om föredrar nog att åtminstone kunna gå runt i den, hellre än att kravla runt på golvet med brutna ben.
Jag vill inte vara fysiskt handikappad (vilket jag på sätt och vis är), och förutsätter därför att andra djur inte heller vill det, oavsett vad de har för utrymme att röra sig på.