Asså jag antar att jag skullr kunna ha ett rätt långt utlägg om varför ciklider är "the shit" men samtidigt är det ibland svårt att beskriva en fascination...
Hur som helst vad jag och många med mig tycker map cikliderna och den passion som ofta följer med är att det finns mkt som gör cikliderna till det där lilla extra.
Men några huvudpunkter med ciklider som jag gillar mkt är:

1. Deras rom/yngelvård. Det är mkt kul å intressant att se hur föräldrarna tar hand om sin avkomma och vaktar den mot fiender. Dessutom finns det så många olika varianter att välja på. Det finns många olika varianter på munruvning, substratruvning. Där tillkommer att många av arterna inte särskilt svåra att odla.

2. Personligheten/intelligensen. Dessa fiskar hör till de mer komplexa och smarta fiskarna där man ofta lätt ser att fiskarna har olika "personlighet", de utforskar miljön på ett annat sätt än vad tex. en tetra gör. De lär sig snabbt saker och ting och har till viss mån en bättre "problemlösningsförmåga" än många andra fiskar. Det händer alltid nått i karet när man håller dessa fiskar.

3. Diversiteten. Detta är eg. ett rätt brett begrepp kanske men jag tänker bla på att de finns i alla storlekar, former,färger. De har alla möjliga olika beteenden, de återfinns i de mest diversa miljöer osv. Det finns helt enkelt "en ciklid för alla"

Jag har säkert glömt en del grejjer men detta är iaf några faktum som jag och många andra tycker är fascinerande med ciklider.