Audion skrev:
Oki då kör vi på det :) Ska man bygga för t5 rör eller gamla lysrörsmodellen som brukar användas med glimmtändare? Vet inte hur mycke lysrör zoo snubbarna i stan har.

Den generella regeln om 0.5W ljus per liter vatten verkar (detta har jag läst mig till, ej egen erfarenhet) vara en nedre gräns för de flesta växtkar med gödning. Väljer du att dra på ordentligt med t ex 1W/liter har jag förstått att det krävs mer erfarenhet och fingertoppskänsla för att hålla balansen. Dvs, akvariet kommer lättare i obalans med algproblem som följd om man slarvar med vattenbyten, gödning etc.

Vill du satsa hårt på växter ska du nog köra T5 för att få ut så mycket watt/cm lysrör annars spelar det väl mindre roll om du inte tänkt leka med avancerad styrning av rören för där klarar visst T5-rören betydligt mer. Sedan har ju T5-rören mindre diameter och blir inte lika varma (läst på forumen) så det gagnar ju också helheten. Det blir ju t ex lättare att få plats med en reflektor i rampen. De reflektorer som brukar rekommenderas i forumen är måsvingeformade och om du söker på plantswap kan du hitta intressanta utredningar om detta.