Jag tar väl en liten snabbuppdatering igen för även om det skrivs om lekande skalarer hela tiden så tycker jag det hela är väldigt fascinerande att beskåda.
Det är två dagar sedan romen lades och det är kanske hälften kvar på bladet. Vet inte om det är så att det är obefruktade ägg som föräldrarna tagit bort eller om det är ägg som kläckts där de helt enkelt ätit upp de små. För om jag fattat saken rätt så bör de kläckas efter två dagar. Att någon annan tagit sig en munsbit tror jag inte ett dugg på för de är fantastiskt duktiga på att skydda romen. Framförallt är jag imponerad av honan håller stadig koll på äggen även vid matning (då hanen rusar iväg till maten på en gång men återvänder blixtsnabbt så fort maten är slut). Jag har passat på att locka alla fiskar till andra änden av karet och matat där. När de glufsar som mest släpper jag ner lite grann till honan i närheten av reviret så passar hon på att äta blixtsnabbt innan hon återvänder.
Kan tänka mig att de här är ganska duktiga föräldrar så jag får nog fundera på att skaffa en lektank till dem i framtiden.