Pliina skrev:
Angående PMDD,

Jag hade hört massa bra om det. Sen gick jag till en akvariebutik som jag fått tips om skulle vara mycket bra och ha kunnig personal. Då sa de att man får mer nitrit i karet (eller var det nitrat?) om man göder med PMDD. Alltså att det skulle innehålla det. Så de avrådde mig från PMDD. Jag kom in och frågade eftersom mina snabbväxande växter tvärdog. Istället skickade de med mig järn och EasyCarbo. PMDD passade bäst i rena växtakvarium och stora akvarier med lite fisk, sa de. (nitrit eller nitrat) finns redan i de flesta akvarier och det vill man då inte ha mer av, det vill man bli av med och byter därför vatten. Endast i glest befolkade akvarier kan det behöva tillsättas.

Vet att jag gett lite klen beskrivning av vad de sa, har inte koll på nitrit och nitrat och sånt ännu.. (läser på ;)).

Av egen erfarenhet och andras här på zoopet kan jag bara säga att PMDD är det bästa du kan ha i ditt akvarium. Om du inte kör CO2 så är EC en bra kolkälla för växterna.
Konstigt att butiken var så okunnig kring detta. PMDD är en av de bästa och mest kompletta näringslösningar för växter. Det är också det billigaste som finns.
Jag skulle aldrig köra med nå'n annat icke komplett växtgödning. Det leder bara till näringsbrist i någon form.

Jag kan bara rekommendera dig att köra med PMDD och EC från början. Sök på forumet efter PMDD så kommer du att bli övertygad om effktiviteten.

Oj, detta blev kanske lite väl argt men inte illa menat.;)

//Roger