Kjell Fohrman skrev:Så enkelt funkar det kanske i den bästa av världar - men jag var som varit en del av denna verksamhet kom underfund med att verkligheten tyvärr inte var så enkel ...
Hade av misstag fått in ett gäng med golfbollar i en Singapore-import. Som avskräckande exempel ställdes då ett akvarium upp på disken med golfbollar, rosa grus, plastväxter i alla regnbågens färger, döskallar och bubblande skattkistor.
Bredvid ställdes ett oerhört vackert biotopriktigt akvarium med snyggt utfärgade snäckskalslekare - allt för att visa ett föredöme på hur ett riktigt snyggt akvarium skulle se ut.
Det blev en försäljningssuccé - du kan nog räkna ut vilket akvarie som såldes och på ett dygn så sålde vi slut på både golfbollar, plastväxter och småakvarier - inte ett enda snäckskalsakvarium såldes
Vad svarar man? Att "folk" inte har smak? Att "folk" inte fattar? Vem är jag att döma? För egen del blir jag bedrövad. Men förstår att det knappast går påverka någon större mängd kunder genom att tala sig svettig om snäcklekarna. Man orkar bara till en viss gräns.
Kjell Fohrman skrev:Många lagar är på gång (tar upp det i mitt miljöföredrag, men det har definitivt inte med avelsformer att göra) och akvaristerna skiter i att göra något åt det. Ett litet exempel på detta är att det i våras/somras diskuterades en ny lag i den amerikanska kongressen som gick ut på att förbjuda alla fiskarter utom Carassius auratus (dvs bla. avelsformerna) i USA. Efter vad har förstått var den främsta orsaken till att det röstades ner att så många skulle bli arbetslösa - men hade det inte varit lågkonjunktur så???
Menar du nu verkligen alla fiskarter eller bara avelsformer av guldfisken? Om du menar det förra så låter det som ett befängt förslag från någon förvirrad stackare som måste vara omöjligt att genomdriva. Det faller väl på sin egen rimlighet? Då kan man ju förbjuda samtliga sällskapsdjur på en gång.