Janne E skrev:
Certifierad fisk är något jag också tänkt på hur man skulle lösa på ett sätt som verkligen fungerar ... Tiden är inte riktigt mogen för jag har inte tänkt igenom förslaget hela vägen och hela kedjan, men ideer finns... alla ideer fungerar alltid i teorin men faller lätt i praktiken ;) Om det skulle bli en verklighet i någon framtid så lär inte många fiskodlingar bli certifierade... det är väl en slutsats man kan dra.
När det gäller Fair Trade och Ekologisk märkning finns det en hel del problem, jag vill inte ta upp det till debatt här men det fungerar inte tillfredsställande... och det går säkert att finna en hel de information för dem som söker.
Det finns helt säkert brister med alla märkningar, inget är perfekt. Huvudsaken är att man kontinuerligt jobbar med att förbättra det som brister.
Att bara ett fåtal odlingar skulle bli certifierade kan ju antingen bero på att de faktiskt sköts så illa ur ett eko/fairtrade/etiskt perspektiv idag eller att du vill certifiera bort konkurrensen :d Hela vitsen med det hela är dock att jag absolut skulle föredra att handla certifierad fisk förutsatt bibehållen kvalitet, trovärdighet och ett rimligt prispåslag (dvs, inga tresiffriga procentsatser men detta beror ju lite på vilken prisklass fisken ligger i).
Hjälper det att tjata på sin zoohandlare för att öka intresset för det här?