Då kommer mina kommentarer i frågan.
Jag håller med Janne att det borde finnas förbjudna fiskar, förbjud exempelvis fiskar som blir längre än 1 meter och kräv att folk som vill ha fiskar som blir mer än 50 cm går samma kurser som de som jobbar i butik. Kuperade fiskar borde vara förbjudna på samma sätt som kuperade hundar.
Ett helt annat problem som jag tror har blivit vanligare är problemen med sjukdomar på levandefödare. De flesta verkar ha enorma problem.
Många affärer går knackigt ja, men samtidigt ser man flera extremt välskötta affärer som går bra. Men grossisterna går väl bra samtliga eller har jag missat något? Röda mygg säljs eftersom många butiker rekommenderar det fodret. 50 % av alla som köper något i en zooaffär köper något efter säljarens rekommendation. Av de övriga köper 30 % levandefödare, 15 % sånt de köpt innan och 5 % går efter egen skalle. Säljaren kan påverka jättemycket. Det finns flera affärer som går bra som vägrar befatta sig med de extremaste avelformerna. Hur många ggr har man inte hört frågan i akvarieaffären -Hur kan slöjdstjärten överleva i naturen när de simmar så dåligt.
Lite måste man informera kunderna. Jag var i en butik i fredags där jag hörde säljaren förklara varför kundens fisk hade dött. Kunden hade haft påsen i bilen i ett par timmar med flera andra affärsbesök. Därefter hade han släppt i fisken i ett akvarium som han bara fyllt med vatten och sand, ingen pump, ingen doppvärmare i ett nystartad akvarium.
Hur som helst svenskodlat har ju blivit inne och man kan få mer betalt för svenskodlad fisk nu än vad som betalas för importerad fisk. Kan man bara få ur folk att byta sånna enorma mängder vatten så är ju svenskodlad fisk relativt miljövänlig. Det går att byta mindre vatten och samtidigt ha en bra tillväxt och bra vattenkvalitet.