myslas skrev:
Inte för att jag vill gå med i någon sorts mobbningskör men det är stor risk för att det kommer att gå illa med så mycket fisk från början. Som akvarist finns det ett ord som gäller mer än något annat och det är tålamod. Att slänga i så mycket fisk på en gång innan man har inkörda filter och god bakterieflora är att be om att få en nitritspik om ett par veckor. Och får man en nitritspik är risken överhängande att många av fiskarna dör.

Mata väldigt försiktigt nu, kanske bara en gång var tredje dag och vänta med diskusen i minst en månad, helst längre än så. Håll koll på dina vattenvärden också, skaffa ett nitrittest (dropptest) om du inte redan har det och kolla av varje dag. Överdosera med Nitrivec (dubbeldos) varenda dag i tre veckor också. Det är de tips jag kan ge.

Kom ihåg, TÅLAMOD.

Du har helt rätt där myslas, och det är ju definitivt ett fint kar, men det gör ju då att man vill att det ska gå bra för honom så att inte alla fiskar dör till höger och vänster.

Verkligen bra tips du kom med där, en fråga som dyker upp lite så här OT från min sida då är när man kan börja öka på med matning, jag är så oerhört rädd för att övermata och har haft mina kar igång i 3 respektive 1 månad nu, jag matar ungefär varannan dag nu ytterst lite, men vågar jag börja öka på matningen vid det här laget?