endymion skrev:
. Kan man bara få ur folk att byta sånna enorma mängder vatten så är ju svenskodlad fisk relativt miljövänlig. Det går att byta mindre vatten och samtidigt ha en bra tillväxt och bra vattenkvalitet.

Nja snarare mindre miljöovänlig skulle jag vilja påstå;)

Svenskodlat kan nästintill aldrig slå vildfångat när det gäller miljövänlighet och har även svårt at konkurrera med Asien-odlat.

Visst har dock svenskodlat en del fördelar - men definitivt inte vad gäller miljön

50 % av alla som köper något i en zooaffär köper något efter säljarens rekommendation. Av de övriga köper 30 % levandefödare, 15 % sånt de köpt innan och 5 % går efter egen skalle.

Hade verkligheten varit sådan hade jag aldrig tröttnat på att ha affär. Sedan är det ju dessutom som så att om man verkligen på ett diplomatiskt sätt försökte vägleda folk rätt så var det oftare som så att man blev utskälld är att man blev tackad. Dessutom tar det tid att vägleda folk rätt - en tid som ofta inte finns och som man inte heller kan ta betalt för.

Fast visst finns det mycket man kan kritisera affärerna för - t.ex. tycker jag att de ofta är urusla på att ge skriftlig information