Just det där med tarmandningen har jag dålig koll på. Men det är sant, de tar in luft genom munnen och på något sätt passerar den genom tarmen och kommer ut bak.

danne, var det samma slags Corys du köpte till? Vad menar du med CP? Det låter lite oroande att de gnider sig mot botten, håll lite extra koll på dom så dom inte har något sk-t med sig, vita prick eller något.
Jag har märkt att när man köper Corys, eller flyttar dom hemma, så är dom väldigt aktiva en tid. Simmar upp och ner utefter rutorna och är sällan stilla. Det verkar vara någonting normalt för dom och dom lugnar ner sig efter en tid.

SuperAquaMan, det är lite svårt att svara på för jag har odlat flera olika sorter och de ger olika många romkorn per lek och ynglen är olika känsliga.

Första gången jag fick lek var på två helt vanliga C.aeneus. På en lek fick jag 400 romkorn som gav mig 200 yngel. det var lite väl mycket av det goda men jag fick alla sålda till sist ;)

C.duplicareus, en hona/två hanar ger inte mer än 10-15 korn/lek och yngeln är känsligare. Jag har plockat ur en hel del korn nu men har bara typ 15 yngel i lite olika storlek.

Jag tycker det går bäst om jag har en liten grupp med bara Corysar i ett kar själva för lek. C.duplicareusarna som jag håller på med nu är bara en hona/två hanar.
Har man en större grupp kan man få problem med att några leker och andra simmar efter och äter upp rommen.
Men det finns nog inga rätt eller fel, och olika Corysar beter sig på olika sätt. En flytt av en liten grupp till ett nytt kar med rent, svalt, syrerikt vatten för lek kan vara triggande i sig för att få dom att börja leka.