[QUOTE="Kjell"]Jag vet detta - men man bör kanske själva först tänka över sitt eget handlande än att vänta med att ändra sig tills man av myndigheterna blir tvingad att ändra sig.
Dvs man bör inte kritisera andra när man själv inte är ett dyft bättre.[/QUOTE]
Ja... bättre att ligga steget före än steget efter, det kan ju vara en av anledningarna till varför de flesta kanske inte visar så stort intresse... då blir det ensamt på toppen tills några fler ändrar sig. Tänk dig då att ändra på hundra tusen akvarister i Sverige eller Norden... vet inte riktigt hur många de är men de flesta vill inte jobba ideelt i varje fall. Jämför det med branchens 1000-1500? grossister + återförsäljare, skaffar branchen en etisk standard tvingas många akvarister att följa med... men det kommer alltid finnas akvarister som inte bryr sig oavsett vilken etisk standard man inför. Jag vet inte, inget utesluter det andra och de flesta vet att något måste förändras... ??
På de sista årsmötena i GOC 2006-2008 (utom senaste i Oslo, GOC var inte delaktig i deras auktion) har vi inte haft någon auktion alls, många medlemmar klagade för de tyckte det var den bästa delen på mötet... inte i föreningens problem som borde lösas. Nu verkar det som att det kan bli en auktion på nästa årsmöte med levande fisk och jag förespråkar det inte, jag sitter inte heller kvar i styrelsen.
Mvh Janne