Audion skrev:Det låter verkligen som toffsalger. Har haft det i över 1 år innan jag fick bukt med dem. Fick oxå tips om att köpa siameser. Men det hjälper ju inte roten till problemet. Men har en väldigt kunnig herre på stans zoobutik och han förklarade att det är i princip omöjligt att bli av med. spelar ingen roll om man börjar mixtra med snabbväxande växter och ljus diverse saker utan det är att ta ihjäl dem helt som måste göras. Och det var ju väldigt enkelt. Ut med fisken till en bytta. tappa ur vattnet tills det är precis ovanför gruset och töm i klor/klorin. Sen får du tvätta av alla grejjer till akvariet med klor/klorinet så alla algerna dör. Har du växter i akvariet låter du dem ligga i klorin bad några minuter beroende på hur tåliga växter det är. Sen får du skölja allt noggrant och sen starta om akvariet med nytt färskt vatten. Vad jag läst och hört så är det vanligast att man får dessa alger via vatten från zoobutikerna. Så numera e jag väldigt noga med att plocka ur nya fiskar med hov ur påsen istället för att bara låta dem simma ur påsen :)
Måste påstå att det inte är nån vidare bra inkoppning av fisk du kör med:confused:
Om du inte slår i vatten i påsen vill säga.