lindjonas skrev:Hej!
Förstärkningen du gjort antar jag är ganska precis under akvariet. Bjälklaget i övrigt kommer att röra sig som tidigare. Dessa rörelser fortplantar sig i bjälklaget in under akvariet. För att minska vibrationerna när man snabbt passerar skulle man kunna förstärka lika som du gjort men i ett större område. Testa med ett upplag längst ut på de balkar du har upp mot bjälklaget.
Vet sedan inte hur bjälklaget är konstruerat. Vad för övergolv? Spånskivor/trägolv? Det kanske är detta som svajar och då kan inte alla förstärkningar i värden här under avhjälpa detta. Om det nu är så att det är där instabiliteten ligger.Jag har själv detta problem med en för tunn spånskiva under plastmattan. Jag la en skiva under akvariebänken för att födela vikten och minska svajningarna. De är fortfarande kvar men mindre.
Att förstärkningen skulle vara för stum förstår jag inte riktigt. Du vill uppnå en stum konstruktion för att minimera vibrationer.
//Jonas
Nu har jag förstärk uteliggare längst ute som jag ser det sa vibrationer är kvar men inte lika starka :) men dom försvann inte helt :mad:
Just nu så har jag sådana ek brädor under skåpet (bild)och faktiskt funderar starkt att köpa en ek skiva till under hela skåpet .
Det som jag ser som problem hos mig det är inte övergolv utan isoleringen under huset som är mot bjälklaget den är ganska mjuk och det är inte spånskiva som jag trodde.
Jag har nu förstärkt under golvet för att fördela lite bättre vikten och förhindra alt förstora svajningarna .
Nu ska jag förstärka under själva skåpet massiv ek skiva 200cm x80x3 eller 4cm.
Jag kan inte komma på något mer jag kan förbättra:confused:
Hoppas bara att akvariet kommer inte att spricka 800 l vatten på golvet
ojojojojoj.:)