Man kan säga vad man vill, men att köpa ett marsvin av nå´n som vill och hoppas att marsvinet ska få ett nytt bra hem, men istället äta upp det, och göra det till "TV-underhållning" tycker jag är rätt lågt. Betänk att barn kan se det, barn som har egna små marsvin, och som tar illa vid sig av det dom såg hända med det andra marsvinet. T.o.m syrran, som är vuxen, mådde illa när hon såg nå´t avsnitt av Farmen (hur man nu kan se på så´nt) där de slaktade en kanin, förmodligen för att hon mindes sin egen Snuffi hon hade när hon var yngre.

Visst, vi äter vissa djur, men faktum är, att de djur som vi av tradition ser som keldjur, djur som vi se´n länge har för att vi tycker att de är söta och trevliga, är det inte alls konstigt att man tar illa upp om nå´n äter upp (särskilt som TV-underhållning), trots att vi äter bl.a kyckling, eftersom kycklingar aldrig har hållts som keldjur, utan av tradition har hållts som matdjur. Alltså har vi inte samma känslomässiga relation till dem. Hade kycklingar däremot hållits som keldjur, så hade det känns lika fel att äta upp dem, som att äta upp en familjemedlem, för det är ju ändå som sådana de flesta människor ser på sina keldjur. Och som sagt, att köpa ett marsvin av nå´n som bara vill ge det ett bra hem, för att äta upp det i TV... Blääää... Vad ville de visa med det? Tycker det mest av allt är ett svek mot den som sålde det.

Nej, jag är ingen djurrättsaktivist, men jag anser att det inte alls är konstigt att människor gör skillnad mellan djur som vi av tradtion ser som familjemedlemmar, och djur som vi ser som mat. T.o.m andra djur gör den skillnaden, katter kan t.ex lära sig att möss och fåglar inomhus tillhör familjen, och blir kompis med dem, men att möss och fåglar utomhus är käk. Alltså, man äter inte familjemedlemmar.