Micromask är ett väldigt, väldigt bra foder för just Corydorasyngel. Du borde nog använt hela burken i din odling. Men ställ den i kylen så håller den bättre så kan du använda den senare, även om jag inte tror du kommer att behöva det.
En tanke är att ha två odlingar igång samtidigt ifall det skulle gå åt skogen med ena. Efter en tid kommer du på hur du ska sköta din odling bra och då är det inga alls problem att bara ha en odling igång.
Vad lever dom i för mat, havregryn kanske? Fick du tips om hur du skördar dom på lättast sätt? Ursäkta om du redan vet det men om du klipper till en bit kaffefilter så den kan ligga mitt i burken ovanpå kulturen, fukta den först. Då kommer micromaskarna att krypa upp på pappret och du kan skrapa av helt ren fin mask med t ex en liten sked. Det måste vara mellanrum mellan pappret och burkkanterna.
Håll lite koll så det inte blir alldeles för varmt på rampen. Du kan ev ha en handduk mellan eller ett par blompinnar mm. Det är också oftast svalare på sidan jämfört med mitt på. Men dom behöver lite värme, så rampen är bra.
När du skördar romkorn från Corydoras kan du mycket väl göra det med fingrarna istället för att skrapa med något verktyg. Se bara till att du är helt ren om händer, fingrar och naglar. Håll kornen under vattenytan när du flyttar dom med t ex en liten kaffekopp eller liknande.
Och grattis till dina yngel. Jag tycker att just sterbai är en av de allra vackraste Coryna. Nästa gång de leker får du vara mer på hugget. En lek brukar ge uppåt 50 korn, om dom inte hinner äta upp dom. Det bästa är om man har tur och är hemma när de sätter igång. Då kan man plocka direkt när man sett var de gömmer kornen. Men de är väldigt mjuka då så var mjuk på fingrarna :D