perfetto skrev:
- Ja, saken är ju att det tycks vara lite spridda uppfattningar även här om hur de är/beter sig : )

Hursomhelst så har jag genomlevt min förra tankbesättning bestående av 25 Zebraciklider, varav ett ständigt kopulerande par som vaktade sin avkomma med STOR aggressivitet gentemot övriga invånare.

Låt oss säga såhär istället...är Jack Dempsey´n MER aggressiv än en Zebraciklidmamma? I så fall ska de väl klassas som kärnvapen, snudd på...

Nå till svaren - mitt kar är på 375 liter, sällskapet skulle bestå av tre malar och möjligen några andra fiskar som fungerar tillsammans med JD då.

I så fall kan det nog fungera. Både JD och sebraciklider är väldigt individuella. Min erfarenhet av sebror är att de tar ganska små revir. Men jag har hört om par som tar stora. Detta beror givetvis på karets storlek samt sällskap. Dempseyn blir större än sebracikliden och tar därmed i allmänhet mer plats (större revir). Ett par med yngel är nog bland det vackraste man kan se i akvarievärlden enligt mitt tycke. Jag tycker nog sebraciklider som vallar yngel är mer ettriga, medan JD:n i samma position är tuffare. Men det finns säkert andra här med avvikande erfarenheter och åsikter.

Hur som helst, lycka till om du väljer att köpa den! Det är en väldigt vacker ciklid....

/Jocke