Nu ber jag om ursäkt redan i början, för jag har inte orkat läsa igenom de längsta trådarna här. Men vad jag såg var det ingen som riktigt förklarade vad "1cm=1L"-regeln egentligen innebär. Därför tar vi en liten infopost som är lätt att se (och så hoppas jag att inte något av proffsen redan skrivit detta!). :p

Så här ligger det till:
Den regeln som säger att man ska ha 1 liter vatten per cm fisk gäller enbart när man vill ta reda på vilket ungefärligt antal fiskar man kan belasta karet med. Det har alltså inte så mycket med fisken att göra, utan hur mycket karet klarar av att bryta ned i en jämn takt.

Sedan finns det (Som redan nämnt i tråden) för varje fiskart ett minstavärde på hur litet ett kar skall vara för att just den fiskarten skall trivas.

För att ta ett praktiskt exempel:
Neontetror (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476&SOK=1) kräver minst 45L vatten. Så ska du bara ha 1 fisk måste du fortfarande ha 45L.

Men tetror är stimfiskar, så du vill ha lite fler än bara 1 fisk. Nu kommer cm/l-regeln in. Neontetror kan bli 5 cm långa. Om du då vill ha 10 stycken neontetror så blir deras sammanlagda längd 50 cm, vilket då innebär att du måste ha 50 liter vatten i akvariet. Alltså räcker 45 liter vatten bara till 9 neontetror.

Detta är reglerna i praktiken. De är inte alltid smidiga, men innan man blivit en vanare akvarist bör man försöka följa dem för att inte riskera att ta kål på sina fiskar. Med vissa arter, exempelvis en del dvärgciklider, så kan du ha en hane i ett 60 liters akvarium, men ska du ha två kanske du måste ha 120 liter! Har du två hanar i ett mindre akvarium finns risken att de dödar varandra.