Kjell Fohrman skrev:Jag hade akvarieaffär och hade mängder av allergiska kunder. Jag håller regelbundet i utbildningar/kurser för de som har en akvarieaffär eller jobbar i en sådana (hade senast en i förra veckan) och jag brukar fråga deltagarna och ca. 40% av dessa har blivit allergiska.
Det har gjorts flera vetenskapliga undersökningar i ämnet - den första såg jag i den tyska akvarietidningen Datz och den visade att ca. 1/3 av de som exponerades blev allergiska.
Sannolikt är Röda Mygglarver den mest allergiframkallande produkt som existerar men uppmärksammas i rätt liten grad pga att akvariehobbyn är så liten.
Om du aldrig har läst detta tidigare så måste du ha blundat rejält - det räcker ju med att ha minimum av kontroll här på Zoopet för det finns ju mängder av trådar om det här på Zoopet, det står omnämnt i Zoopets basartikel om foder.
Huruvida Röda Mygg är bra som akvariefoder är en helt annan sak - det luktar dock gott ocg gungerar därför utmärkt att trigga igång många fiskarter att äta.
Skrivet av den kände akvaristen och akvarieboksförfattaren Kjell Fohrman;)
Jovisst Kjell har jag läst många inlägg om ämnet, och har noterat din inställning till problemen. Jag har också engång i tiden haft zooaffär (i Danmark) där jag aldrig har hört våra kunder ha problem. Inte heller hoss personalen. Nu är du ju också i Danmark en känd och erkänd akvarist och författare, och har en enorm viden, så varför inte tro på dig? Nu väntar jag på, att få statistik på på förekomsten av dette allergen.
Man kan ju få den tanke, att svenske är mera allergiske än danske???
Nå på den annan sida, så blir mina resultat från Skåne - kanske också er förklaring. Som en annan akvarist sagde på MAFs senaste tur till Köpenhamn, så var det ju tråkigt, då Skåne mistade Danmark.
Godt ord igen.