En elmotors watt-tal representerar styrkan, om vi ställer upp din new-jet 1200 mot min ena eheim universal 1250 så har dessa cirkulationspumpar samma nominella maxflöde med den viktiga skillnaden att min är tre gånger starkare än din lilla 9 watts fjöspump, där en liten sandsnäcka blockerar din impeller kan jag suga sand med mina 28 watt, för att inte tala om universal 1262 med sina 80 watt.

Du behöver inte upplysa mig om principen för ett öppet filtersystem, det vattentryck som uppnås i botten av ett woodrock i ett akvarium på 50-60 cm djup är fullt tillräckligt, läs i stället det jag skriver, 'flödet ska matcha filtervolymen', om den gör det och motorn är tillräckligt stark så kommer filtermaterialet inte att sättas igen av mulm och exkrementer på väldigt lång tid varför hela idén med underhållsfria filterbakgrunder uppnås!

Precis som Lasse tidigare skrivit till dig 'poleras' filtermaterialet av det genomströmmande vattnet, ju kraftigare flöde desto bättre polering, det höga flödet gör samtidigt att mer syre passerar genom filtermaterialet med en högre bakterietillväxt och nedbrytningsprocess som följd.

Min modell är inte en liter filtermedia/1 000l/t utan är ett exempel som Lasse drog för dig för nått år sedan med innerfiltret Eheim Powerline 2252 och dess diffusor som faktiskt höjer akvarievattnets syresättning.