Äggen mognar lite för var dag men varierar inte allt för mycket i färg. En del ägg försvinner efterhand men jag har själv tolkat det som att föräldrarna rensar undan "döda" ägg.
Tillslut kläcks alla äggen och försvinner i princip helt och hållet. Att då hitta ynglena kan jag tycka är svårt, så det man får titta efter är gropar som är grävda i närheten av föräldrarna för hit flyttar de sina yngel och skyddar dem.
Trots att jag många gånger vet att de är där så lyckas jag inte se dem så ibland får man helt enkelt gå efter hur föräldrarna vaktar en specifik grop väldigt intensivt.
Jag tror att ynglena är i större fara än vad äggen är, så chansen är stor att äggen klarar sig men ynglena stryker med efteråt om de inte har en bra plats där det är lätt för föräldrarna att skydda dem. Ibland tycker jag att föräldrarna slarvar med detta, men ibland har man också tur. Det är perfekt när det är mycket rötter och växter i samband med gropen.
Jag har äggläggning ibland upp mot 2 gånger i veckan, och även om äggen kan vara flera hundratals så är det inte särskilt många som tillslut överlever.
Detta tycker jag är positivt, för då vet man att de som faktiskt överlever är starka och friska.