Ouscazz skrev:
För det första bedöms riktiga fototävlingar av fotografer, inte akvarister. Fotografer som bedömmer andra fotografers verk utbrister sällan i WOW - Aahh - Vilken skärpa.. de har lite koll på tekniken bakom ett fotografi, precis som du som akvarist har på dina vattenbyten.

Att be akvarister på Zoopet bedömma bilder i en fototävling är samma sak som att be ett gäng fotografer bedöma diskus på championatet i Duisburg... mycket WOW och Aahh men det blir inte så bra... got the picture?

På Zoopet är man i första hand akvarist och ev. också kanske i andra eller tionde hand fotograf. Så det är väl ganska naturligt att akvarister också bedömer foton.
Som jag skrev i ett annat så tyckte t.ex. jag att de flesta fotona var rätt dåliga i den tävling som du länkade till.
Tror för övrigt att det är ytterst sällan som någon utbrister i "Wow vilken skärpa" för ett vinnande foto - snarare är det istället "Wow vilket foto" och i den synpunkten så är nog ytterst sällan skärpan det viktigaste.

En regel som starkt bidrar till att jag inte ställer upp i zoopets fototävling är regeln att tävlingsbidraget (eller liknande) inte tidigare får ha publicerats i forumet. Eftersom jag postar många bilder i "mina" trådar, för att hålla dem levade och intressanta för andra användare, har jag per automatik diskvalificerat samtliga bilder jag skulle kunna tänka mig att tävla med. Så gott som alla mina sevärda bilder är ju redan postade i trådar på zoopet... Jag postar hellre bilder i trådar för dela med mig av vad jag pysslar med än tävlar med dem för att eventuellt glädja mig själv med ett pris eller bragging rights.. Kolla på de som tävlar och ligger i toppen, de postar ju inga bilder i forumet av rädsla för att bli diskade i tävlinen...

Kollade goldisarnas fotoarkiv och du hade lagt in ca. 20 foton där, miluhe 168, Jens.A 82 och drd 463 (dessa bägge leder fototävlingen just nu). De har också lagt in foton i forumet och i bloggen så uppriktigt sagt har du lagt in långt färre foton än dom på Zoopet även om dina forumfoton plussas på.
För övrigt ligger väl jag också rätt högt upp i fototävlingen och jag lägger upp mina foton direkt i stora fotoarkivet och jag har väl lagt in 4000-5000 foton eller något sådant.

Det är väl upp till var och en om man vill delta i tävlingen eller inte - men att gnälla och hitta på ihopfantiserade ursäkter är dålig stil.

Tycker nu att det istället vore läge att gå tillbaka till den ursprungliga frågeställningen. Om man nu avskyr fototävlingen och hur röstarna röstar så har ju gnället på det inget med den ursprungliga frågan att göra.

Starta i så fall en egen fototävlingsgnälltråd