Asynja skrev:Ibland är det skönt att ha sjuka barn ;)
Min mellankille har sportlov denna veckan, men han gör inte mycket väsen av sig, fastnat framför tv spelet :)
Så, nu är vattenbytet avklarat och jag flyttade över 2st svärdsplantor till det stora karet, änligen har jag lärt mig hur jag ska få ner dem i gruset! Jag når nämligen inte ner till botten utan måste plantera med griptång, inte helt lätt...Ska ta mig i kragen ngn dag och plantera om alla växter tror jag, de hamnade inte så snyggt, ser ut som jag bara kastat ut ett gäng växter utan nån vidare planering. Men om jag ska ha apor i karet måste jag ändå planera lite mer ordentligt så att de kan skaffa sig egna revir. Kräver lite "grottor" och sånt va? & kanske lite fler stenar...
Nej, nu är det dags för ett välförtjänt bloss! (och jag som inte skulle prata mer OT, nu ser vi ju hur det gick;))
även jag ser fram emot bilder btw.
jag använder faktiskt fortfarande fingrarna till den mesta planteringen, men använder också en sån billig algskrapa/planteringstång ibland när det är svårt att komma åt :)
Apistos vill ha mycket bråte på botten helt klart, perfekt lekgrottor är halva kokosnötter med ett ingångshål på ungefär 1.5x1.5cm, jag är dock bakåtsträvare och vill inte ha något onaturligt i karet, detta har lett till att min apistohona tagit revir under rötterna på en anubias jag tryckt fast på en rot haha, bågfenshonan har skaffat sig en grotta under stora roten. det tycker jag känns bra då det verkar mer naturligt om man tittar på deras biotop, finns ju inte precis perfekta grottor åt dem i naturen så då tänkte jag att de troligen ordnar med det själva, vilket de har gjort :)
Rötter och växter är det bästa skulle jag tro för att skärma av de olika reviren, tjockt med växter ska det vara och gärna lite kaosartat :P
Mitt akvarium är ju långt ifrån perfekt om man ser till betraktaren, jag har inte en susning om vad som pågår i högra hörnet kan jag villigt erkänna.